Uitslag OV-Klantenbarometer 2024
Het streekvervoer per bus in Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd: met een 7.9. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van 2024, het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het ov. EBS scoorde landelijk een 7,7. In Zaanstreek-Waterland lag de waardering iets lager, een 7.5.
EBS is eind 2023 onder de merknaam MeerPlus gestart in de concessie Zaanstreek-Waterland. Door een tekort aan buschauffeurs en bussen vielen er veel ritten uit. Ondanks dat waarderen reizigers ons toch met een 7,5. Dat is een ruime voldoende waar we heel blij mee zijn.
Verbeterpunten zijn de stiptheid van het voertuig bij de instaphalte (6,8), de informatieverstrekking bij vertragingen of rituitval (5,0) en de frequentie (6,4).
De reizigers in Zaanstreek-Waterland blijven een hoge waardering houden voor het instapgemak (8,6), het betaalgemak (8,1), de veiligheid in de bus (8,3) en de klantvriendelijkheid van de chauffeur (7,9).
Verbeteringen
We zijn er heel blij mee dat onze reizigers mild zijn in hun oordeel en ons een ruime voldoende geven. Dat is een opsteker voor al onze collega’s die zich inzetten om onze reizigers goede service en een prettige reiservaring te bieden. Veel pijnpunten zijn in de afgelopen tijd al sterk verbeterd. We werken er hard aan om het nog beter te gaan doen, zodat we in 2025 weer het vertrouwen van onze reizigers versterken en een nóg beter cijfer behalen in de OV-Klantenbarometer.
Over de OV- Klantenbarometer
Het OV-Klantenbarometeronderzoek is uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van CROW. De enquêteurs van het bureau vragen de reizigers tijdens een rit of vaart om een vragenlijst in te vullen over verschillende aspecten van hun rit of vaart. Ongeveer 30% van de reizigers gaf daar in 2024 gehoor aan. In totaal vulden zij 108.122 vragenlijsten in. Het reizigerstevredenheidsonderzoek is vorig jaar voor de drieëntwintigste keer gehouden, elk jaar tussen 2001 en 2024 met uitzondering van coronajaar 2020.