Uitslag OV-klantenbarometer ‘23
Het openbaar vervoer in heel Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd. In de regio Waterland* kreeg het busvervoer in 2023 een 7,8. Het hele landelijke ov werd ook gewaardeerd met een 7,8. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2023, het klanttevredenheidsonderzoek in het ov van CROW-KpVV.
Gebruiksgemak
In 2023 had het hele openbaar vervoer te maken met stakingen, fors personeelsgebrek, ziekteverzuim en daardoor veel uitvallende ritten. Desondanks waren de reizigers mild in hun oordeel. Ook in Waterland zijn reizigers over het algemeen tevreden over hun ervaringen met het openbaar vervoer. In 2023 scoorde het ov door EBS in deze regio een 7,8, waarbij gebruiksgemak als een van de positieve aspecten naar voren kwam. Dit markeerde een significante verbetering ten opzichte van het voorgaande jaar.
Aandachtspunten
Hoewel de algemene tevredenheid hoog was, toonde het onderzoek ook enkele aandachtspunten. De waardering voor de stiptheid van de diensten bleek lager te liggen dan het jaar ervoor. Veel reizigers gaven aan dat ze behoefte hebben aan meer actuele informatie bij vertragingen, evenals een beter inzicht in het aantal ritten en de stiptheid van elke individuele rit. We werken er continu aan om ook op deze aspecten beter te kunnen presteren.
Desondanks presteerden de bussen van EBS nog steeds boven het landelijke gemiddelde op verschillende gebieden. Zo werden de reissnelheid, het gemak van instappen en de frequentie van de diensten allemaal hoger gewaardeerd door reizigers in Waterland dan het landelijke gemiddelde.
We bedanken al onze reizigers voor deze mooie score!
(* in 2023 reed EBS in de regio Waterland, maar nog niet in de Zaanstreek)