PERSBERICHT EBS Datum: 14 maart 2023 Uitslag OV klantbarometer ‘22 Waardering OV licht afgenomen maar blijft hoog in Waterland
Het openbaar vervoer in heel Nederland wordt door de reizigers nog steeds hoog gewaardeerd. Wel is deze waardering landelijk voor het eerst in jaren licht afgenomen: van een 7,9 in 2021 naar een 7,8 in 2022. In Waterland daalde het cijfer van 8,1 naar 8,0. Dat blijkt uit de OV Klantenbarometer van 2022, het klanttevredenheidsonderzoek in het OV van CROW-KpVV.
De oorzaak van de algemene lagere score ligt waarschijnlijk aan het feit dat de dienstregeling in 2022 meer verstoringen kende dan normaal. Door een hoog ziekteverzuim, onder andere door Corona, en door gebrek aan personeel was er meer rituitval.Omdat er meer reizigers waren dan in de voorgaande (Corona-)jaren, leverde dat soms (te) volle voertuigen op. Bovendien waren er stakingen. Al deze omstandigheden waren mogelijk van invloed op het oordeel van de reiziger.
Resultaten Waterland
Reizigers in Waterland zijn nog steeds zeer tevreden over EBS. De dienstverlening wordt beoordeeld met een 8.0. In 2021 was het cijfer nog iets hoger, een 8,1. De lichte daling van de waardering wordt met name veroorzaakt door de gestegen ritprijs. EBS scoort hoog op het gebied van klantvriendelijkheid, rijstijl en het gevoel van veiligheid. Bovendien is het aantal reizigers in Waterland ten opzichte van 2021 gestegen. Een teken dat het vertrouwen in het OV terugkeert.Verbeterpunten die reizigers aangeven zijn, naast de ritprijs, het aantal ritten en de informatieverstrekking bij vertragingen. EBS werkt aan verbeteringen op dit vlak.
Over de OV klantbarometer
Het OV-klantenbarometeronderzoek is voor de 21ste keer gehouden (elk jaar tussen 2001 en 2022, behalve in coronajaar 2020) en uitgevoerd door Goudappel en NDC in opdracht van CROW-KpVV. In totaal bestond de OV-Klantenbarometer 2022 uit 69 onderzoeksgebieden, 58 in het regionale openbaar vervoer (bus, tram, metro, regionale trein en ov over water) en 11 voor het hoofdrailnet. Per onderzoeksgebied verzochten enquêteurs aan reizigers in een vragenlijst rapportcijfers te geven aan verschillende aspecten van hun rit of vaart.